LUKU 15: Luottamusta mitataan

Nyt meni vati nurin tuon puuhastelun kanssa, ei jumalauta, Jii puhisee rymistellessään sisään.

No, mitäs nyt?

No perjantaina mentiin hallille matsiin. Meillähän on ne kausikortit. Niin henkilötunnusta rupesivat kysymään siinä ovella. En ollut sitä halunnut antaa silloin kun vahvistettiin kausarit näihin jatkopeleihin, mutta nyt jatkoivat sen utelemista. Kysyin siinä sitten, että mihin te sitä tarvitsette, eihän sitä yleensäkään tarvitse ostaessa antaa. No se mies siinä ovella aika töykeästi kuittasi asian vain niin, että joko annat sen hetun tai ostat lipun. Kysyin vielä kerran, että miksi näin, niin kaveri vastasi, että heiltä on jäänyt 50 tuhatta euroa kausikorttimaksuja saamatta. Mieti! Ei kai se ole asiakkaiden vika, jos toimistolla on kyvyttömiä ihmisiä töissä.

Huoneeseen laskeutuu hiljaisuus, kun peitän naamani kädellä ja alan hiljalleen tuhahdella naurua sieraimista. Ei vittu, viisikymmentä tonnia. Okei, ei se vielä kaada mitään, mutta…

Niin se sanoi. Siis yrittävät selvittää niitä rahoja niiden henkilötunnusten avulla. Niin ja siinä oli itse Late paperisen listan kanssa lukulaitteiden vieressä jotain kollaamassa, että onko kausikortti ookoo vai ei. Kausikorttilaisia ohjattiin tietystä ovesta sisään, ja jossain toisella ovella oli kuulemma Lelu samaan tapaan paperilistan kanssa. Ja sinne sitten kynällä henkilötunnuksia, tosi tietoturvallista toimintaa. Mieti jos tuollainen lappu siinä hallilla häviäisi, siellä on ihmisten nimet ja henkilötunnukset paperilistassa!

Ja ei kai tuollaista kukaan päästään keksisi? Tuollainen erikoisjärjestely viittaisi siihen, että siellä tosiaan on jotain merkittävästi pielessä. Sitä henkilötunnustahan ne rupesivat nyt äskettäin niissä lomakkeissa kyselemään. Eihän sitä normaalisti tarvitse missään. Pääsylippua ostaessa saatetaan syntymäaika kysyä, sehän määrittää mihin asiakasryhmään kuuluu, ja markkinoinnillisista syistäkin se voi olla ihan perusteltua. Mutta ei henkilötunnusta.

Jep. Siellä on tämän tehtaan patruunan jättimäiset vaalimainokset seinillä, ja se vakuuttaa olevansa liike-elämän piinkova ammattilainen, mutta perheyrityksen toimistolla ei taideta edes tietää, miten laskutusohjelmaa ja asiakasrekisterejä käytetään. Nyt alkaa tulla mitta täyteen.

Heh, no kieltämättä. Pelaajia pyydettiin leikkaamaan palkkoja. Yleisöä toivotaan tukemaan joukkuetta ja seuraa, ja kannattajien pitäisi ruveta talkoilla avustamaan viestinnässä. Ja samaan aikaan hukkuu 50 tonnia rahaa johonkin. On tämä nyt kyllä, huh huh.

Niin, mieti, viidensadan euron kausikortteja sata kappaletta hukassa, eikä tiedetä missä raha. Noin niin kuin esimerkkinä. Tietysti voihan olla, että onko ne 50 tonnia puuttuvia, eli poissa kassasta, vai onko kaikki kausikortit maksettu, mutta nyt ei tiedetä kuka on maksanut ja mitä. Kummin vain, niin onhan tuo nyt ihan kyläseuratason puuhastelua.

No joo. Täydentää tuo ainakin sitä kuvaa, että kun oli se yksi kallis aitio jätetty kokonaan laskuttamatta silloin vuosi-pari sitten. Niin ja minähän sain sähköpostia, että ”Jatka kausikorttiasi pudotuspeleihin”, vaikka ei minulla ole enää tällä kaudella kausikorttia.

Ja mulla on, mutta en minä sitä sähköpostia saanut. Yksi kaveri erikseen perui kausikortin näihin jatkopeleihin, ja hän taas sai tuon sähköpostin, että nyt jatkamaan tilausta. Juuri aivan väärät henkilöt saavat väärät sähköpostit, ja ne joille kuuluisi, eivät saa. Pari kaveria oli soittanut toimistolle ilmoittaakseen, että jatkavat kausikortilla loppukevään, mutta ei heiltä mitään hetua kysytty. Vaimon serkku perui viime keväänä kausikortin useaan kertaan, kävi siitä jopa toimistolla, ja silti sitä on karhuttu häneltä neljään kertaan. Tuo on ihan sekaisin kuin seinäkello tuo koko firma!

Epäjärjestelmällisyys. Sehän tuosta paistaa. Ruvetaan keräämään jotain tarkempaa dataa, mutta jos sitä ei kerätä samalla tavalla kaikilta asiakkailta, niin kohta ollaan tilanteessa, että ei se uusikaan data pidä jatkossakaan paikkansa. Osalta on kysytty hetu, osalta ei.

No juuri näin. Itse ne noista tietokonehommista niin tajua, mutta tuskin se homma on äkkiä korjaantumassa, jos siellä samat sukulaiset säheltävät, jotka ovat sen sekaisin saaneet.

Ja siis itsellä on noi samat kokemukset, että koitat asioida siellä moneen kertaan, tietoja kirjataan johonkin koneelle, ja silti ne menevät väärin, ja joudut palaamaan asiaan. Olen epäillyt, että kun Lippupalvelultahan saat luultavasti joko laajempia tai suppeampia palveluita, niin siellä ollaan fiksusti säästetty niistä palveluista, ja ruvettu tekemään itse johonkin Exceliin taulukoita. Pääsylippupuoli toimii, kun Lippupalvelu hoitaa sen, mutta kausikorttipuoli ja muu asiakastoiminta on sitten tätä kyläseuratoimintaa. Ja en tiedä viitsiikö sanoa, mutta… äh…

Mutta mitä?

Noh, kun sitäkin tuossa aiemmin kuulin, että siellä on tässä joku vuosi ollut sellainen tilanne, että on ollut satoja tai tuhatkin sähköpostiviestiä odottamassa, kun asiakkaat ovat kyselleet kuka mistäkin, lippuasioista, fanituotteista. Tuhat meiliä hoitamatta viikkotolkulla, tietyn henkilön vastuulla. Miten sellainen tilanne voi päästä edes syntymään, ellet täysin laiminlyö töitäsi? Ja siltähän se on näyttänytkin, porukka valittaa ettei viesteihin vastata, tai siihen kestää todella kauan. Sitten kun toimistolla osa yrittää puuttua asioihin, niin saavat itse sitä rapaa niskaan, ja patruunan sukulaiset jatkavat jalat pöydällä. Tai en minä tiedä mikä on minkäkin asian juurisyy, että onko siellä pienellä porukalla liikaa töitä ja vastuuta, onko puute osaamisesta vai motivaatiosta, vai mikä on. Kaikki palautuu siihen miten johdetaan ja kootaan se porukka, jonka pitäisi kuitenkin tuossa pyörittää Suomen suosituimman urheilutuotteen yhtä kärkiorganisaatioista. Ei tämä nyt ihan siltä kuulosta.

No ei kuulosta ei. Jäi mieleen se Laten kommentti jossain haastattelussa, miten se nyt menikään, odotas. Näin: ”Tässä mitataan myös sitä, mikä on yhteisön luottamus meihin päin. Nyt on sellainen aika, että mekin tarvitsemme tosissamme yleisön apua.” Tää oli silloin tammikuun lopussa. Varmaan Late tarkoitti heittää silleen rohkaisevasti palloa yleisölle, että nyt kantamaan rahaa taloon, kun edessä on vähän vaikeampaa. Että luottamusta testataan, joo, multa se on alkanut jo mennä.

Niin, toihan on ihan tuttua urheilujohtajien puhetta. No nyt sitä luottamusta tosiaan mitataan. Joukkue on vedetty johdon toimesta kuralle tällä kaudella, seuraavaksi taitaa mennä talous, ja toimiston touhut on tämän tason sekoilua. Noi asiathan ehti jo vuosikymmenen toimia ihan kuin vettä vaan, joiden kanssa siellä nyt kompastellaan. Ihan urheiluseuran perustoimintoja, että myyt lippuja ja kausikortteja, ja saat niistä rahat ja yhteystiedot, joista huolehdit hyvin. Ne asiakkaat, kausikorttirahat ja yhteystiedot ovat käytännössä se seuran omaisuus, mihin kaikki perustuu.

Ja silti oli varaa maksaa tämän kauden aikana yhdelle junioripelaajalle kymppitonni palkkaa siitä, että hän istui kotona, eikä päässyt pelaamaan missään. Nyt muistin senkin asian vasta. On sekin vähän erikoista, jos kassa on kuiva ja pitää tinkiä palkanalennuksia, niin maksetaan nuorelle kundille kymppitonni kotiin siitä, että hän homehtuu sinne. Hyvin tuo Lätkäseura selkeästi haalii sitä rahaa, mutta alkaa vaikuttaa siltä, että pohja vuotaa kuin seula sitä rahaa myös hukkaan.

Joo, paperilistoille henkilötunnuksia, ja sihteeri kirjaa koneelle asiat, jotka muualla asiakkaat täyttävät itse järjestelmien kautta. Siellä on otettu digiloikka kaksikymmentä vuotta ajassa taaksepäin.

Seuraa ja saa blogin tuoreimmat päivitykset Facebookissa ja Instagramissa, tai jätä kommentti alla olevaan laatikkoon. Tai haluatko itse kertoa jotakin? Ota yhteys sähköpostilla: kiekkoaktivisti@gmail.com

Tarinan aiemmat osat

Esipuhe

LUKU 1: Raastepöydästä voi aloittaa

LUKU 2: Märkäkorvapuusti

LUKU 3: Lelun laatikko

LUKU 4: Juhamatti vs. Juhamatti

LUKU 5: Syksyllä yhtä ja keväällä kolmatta

LUKU 6: Positiivisesti ohjelmoitu

LUKU 7: Setä-Sami

LUKU 8: Nesteen nurkkapöytä

LUKU 9: Kun yksi silta rakentuu, toinen jo palaa

LUKU 10: Pelastajan hintalappu

LUKU 11: Huonoille uutisille ei ole hyvää hetkeä

LUKU 12: Vallan pitäjät

LUKU 13: Onnen ja epäonnen lukuja

4 kommenttia artikkeliin ”LUKU 15: Luottamusta mitataan”

  1. GPDR:n hengen mukaan toimistolla tehdään rikoksia. Toivottavasti viranomaiset ottavat kantaa ja tästä sekoilusta on seurauksia. Muuten tämä ei lopu.

  2. Selvitähän seuraavaksi, mikä Pelicansilla on tämän runkosarjan jälkeisen romahtamisen taustalla? Onko talous niin tiukoilla, että joukkuetta on käsketty jättäytymään karsintapeleihin, joista saa hyvät tuotot? Pelaajilla mennyt sitten kuppi nurin lopullisesti ja päättäneet protestina hävitä Jukureille oikein huolella?

  3. Vasta tänään 27.3.25 nyt puolilta päivin vaihtoivat sivustoon tietosuoja-asioihin yhteyshenkilön. Siihen asti yhteyttä on saanut ottaa henkilöön, joka ei ole ko lafkassa ollut töissä vuosikausiin. Ei varmaan ole tullut hänelle ystävällisiä yhteydenottoja. Eli hyvin on hanskassa tietosuojakin -kuten muukin toiminta – varmaan?!??

Vastaa käyttäjälle Nimetön Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *