29Tou/13Off

Orava hyppäsi pyörästään

SM-liiga uutisoi eilen toimitusjohtajansa Jukka-Pekka Vuorisen lähdöstä katsomaan "uusia haasteita". Pessimisti ei pety, vaan todennäköisesti miehet vaihtuvat ja ongelmat pysyvät.

Vuorisen kuusivuotiskaudella tapahtui - ja ei tapahtunut. SM-liiga toden totta on säilyttänyt asemansa Suomen tärkeimpänä urheilusarjana, mihin on tosin riittänyt keskinkertainenkin puuhastelu.

Liigan televisioinnin kehittymisestä voi olla montaa mieltä. Tarjonta on määrällisesti nostettu nykyaikaiselle tasolle, mutta laadun osalta etenkin URHOtv:n kohdalla SM-liiga iski kätensä sontaan ja kärsijöinä olivat maksavat katsojat. Omien nettisivujensa kanssa SM-liiga tulee kymmenen vuotta myöhässä ja esimerkiksi tilastojen hoitaminen on totaalisen epäammattimaista hutilointia.

Ja sitten on vielä se mitä tapahtuu kaukalossa.

Vuorisen aikana kokeiltiin playouteja, jotka oli juuri edellisellä kaudella todettu Ruotsissa fiaskoksi. Positiivisimmaksi asiaksi kuuden vuoden ajalta taitaakin nousta liigan avaaminen ja liigakarsintojen palauttaminen, joissa oli jo häivähdys aidosta urheiluhengestä. Seurojen talouskin on yleisesti kohentunut. Trendi, jossa venäläisseurojen maksamat siirtokorvaukset ja pienten seurojen menestyminen taitavat näytellä suurinta roolia.

SM-liiga odottaa paljon uudesta viisivuotisesta sopimuksesta Nelonen Median kanssa. Kakulle saadaan uusi kuorrutus ja brändiä uudistetaan. Siinä on kieltämättä suuri mahdollisuus jos asia kerrankin toteutettaisiin laadukkaasti, mutta mitä lie tapahtuu itse ydintuotteelle, eli jääkiekolle. Mikä on SM-liigan brändi tulevaisuudessa?

Pelkkä talouden hallinta kun ei tässä asiassa riitä. Sarjan urheilullisuutta pitäisi parantaa, toisin sanoen kehittää pelin viihdearvoa, tuomarointia ja sarjajärjestelmää liigakarsintoineen. Puhdistaa lajin imagoa ja hankkiutua eroon pahan pojan maineesta kuitenkin puolustaen leuka pystyssä jääkiekon ikiaikaisia ominaispiirteitä. Vaalia lajin perinteitä legendoineen ja tilastoineen vielä paljon paremmin, ja samalla kurkottaa tulevaisuuteen nykyajan www-yhteiskunnassa. Houkutella uusia faneja ja ennen kaikkea pitää nykyiset tyytyväisinä.

Näiden asioiden parissa uudenkin toimitusjohtajan työkalupakki lienee kovin pieni. Liian moni käsi on vetämässä sätkynuken naruja omaan suuntaansa.

SM-liiga Oy:n tärkeimmäksi henkilöksi nouseekin vastikään myyntijohtajaksi tullut energinen Joni Vesalainen. Kunnes systeemi kuihduttaa hänetkin sätkynukeksi.

SM-liiga - pessimisti ei pety.

Filed under: Liiga, Media Comments Off
Comments (0) Trackbacks (0)

Sorry, the comment form is closed at this time.

Trackbacks are disabled.