28Hel/13Off

Pelicansin sponsorit – olkaa kiekkokaupunkilaisia!

Kuukausi sitten kehuin osaa Pelicansin sponsoreista tyylikkäästä esiintymisestä joukkueen lauantaipeliasussa. Nyt on vedottava kaikkiin Pelicansin sponsoreihin toivoen tahdikasta esiintymistä julkisuudessa, mikäli esiintymisiä on tullakseen.

Toimitusjohtaja, mitä jos erottuisit massasta uimalla jääkiekon kanssa myötävirtaan?

Aller Media Oy teki alkuviikosta toimitusjohtajansa Pauli Aalto-Setälän johdolla näyttävän ulosmarssin jääkiekkosponsoroinnista.

- Emme halua olla mukana tukemassa sellaista, jossa aiheutetaan aivovammoja, sanoi Aalto-Setälä myöntäen heti seuraavassa kommentissaan, ettei ole jääkiekon asiantuntija.

Näin siis puhuu johtajansa suulla Aller, jonka ylivoimainen ykkösbrändi on paisutelluista sensaatioista, lyödyn lyömisestä ja inhimillisestä kärsimyksestä sisältönsä ammentava Seitsemän Päivää -lehti. Tänään Seiska uutisoi ensimmäisten joukossa, ellei jopa ensimmäisenä näyttelijä Aarno Sulkasen saamasta seksuaalirikossyytteestä koskien 12-vuotiaan lapsen hyväksikäyttöä. Uutisboksissa heti seuraavina Jipun aviokriisi, Kaija Lustilan rattijuoppous sekä Salkkari-Ronnyn pahoinpitely.

Näin Seiskasta tuli huippu-urheilun moraalinvartija - katso kuvat!

Median taholta on kuultu hyviäkin kannanottoja. IS Veikkaajan Vesa Rantanen puhui hyvin jääkiekon puolesta, mutta en nyt aivan täysin allekirjoita hänen ohjettaan, että sponsorin pitäisi vain maksaa ja pitää turpansa kiinni. Jos tarkkoja ollaan, niin nykyään puhutaan yhteistyökumppaneista ja mielensäpahoittajien Suomessa yhteistyökumppani on luonnollisesti kiinnostunut siitä, minkä kanssa yhteistyötä tekee.

Silti yhteistyökumppaninkin pitää ymmärtää mihin on lusikkansa upottanut. Aller Media tuskin lähti sattumalta mukaan mediaseksikkääseen jääkiekkoon ja sen piiristä nimenomaan HIFK:n yhteistyökumppaniksi. HIFK, jonka vahva brändi nimenomaan perustuu kovaotteiseen jääkiekkoon ja ilmassa leijuvaan ylilyönnin uhkaan. Kaikki sen aistivat, vaikka ääneen ei sanotakaan.

Ja kun rapatessa on roiskunut, on Seiskan logo ollut mukavasti esillä pelaajakuvissa ja haastatteluiden taustasermeissä.

Yhtä lailla sponsorin on tiedettävä tukemansa lajin ominaispiirteet. Doping-käryt kestävyysurheilussa eivät ole lajiin kuuluvia, eikä sopupelaaminen kuulu jalkapalloon. Sen sijaan taklaaminen ja säännöissä määritelty kontakti kuuluvat jääkiekko-nimiseen lajiin kiistatta. Joidenkin arvioiden mukaan jääkiekko on maailman urheilulajeista aivan huippua monipuolisuudessaan. Se vaatii taitoa, nopeutta, kestävyyttä ja voimaa samanaikaisesti. Sen lisäksi vielä kykyä ottaa fyysistä kontaktia vastaan, mihin nämä holhouksen alhaiset juniorit totutetaan jo teinivuosinaan.

Miltä se näyttäisi, jos Lahti Energian toimitusjohtaja Janne Savelainen tai Isku-Yhtymän Arto Tiitinen tulisikin esiin tukemaan jääkiekkoa tällä hetkellä? Vaatien lajin kehityskulun korjaamista ja pelaajien turvallisuuden kohentamista, mutta osoittaen ymmärryksensä kontaktilajin luonteeseen. Koettaisiinko tämä laajakatseisena ja asiantuntevana johtajana, joka sopeutuu uuteen tilanteeseen ymmärtäen vallitsevat olosuhteet?

Nyt kun ei olla poistamassa kontaktia jääkiekosta, vaan ainoastaan korjaamassa kehityskulkua. Olkaa siis kiekkokaupunkilaisia ja jättäkää hyppäämästä populismin kelkkaan, jossa ensin katsellaan hiljaa sivusta ja poistutaan teatraalisesti saarnaten.

Lahti on Kiekkokaupunki. Pelicans on lahtelainen joukkue.

Toivottavasti jääkiekon syvintä olemusta ei tarvitse erikseen selittää.

Comments (0) Trackbacks (0)

Sorry, the comment form is closed at this time.

Trackbacks are disabled.