31Tam/13Off

Ainakin 11 Pelicansin sponsoria ansaitsee tunnustuksen

Kun nyt edellisessä kirjoituksessa pääsin käsiksi jääkiekon muoti- ja estetiikkavirtauksiin, niin jatketaanpa samoilla linjoilla. Viimeksi lauantaina Jokereita vastaan saatiin taas ihastella Pelicansin mustaa peliasua, joka on kaikki kehunsa ansainnut.

Voi sanoa, että Pelicans oli tässäkin asiassa edelläkävijänä, sillä kyseessä on SM-liigan ensimmäinen pysyvä "kolmospeliasu", joka tuo selkeästi lisäarvoa seuran brändiin - Suomeksi sanottuna hyvän säväyksen ja vaihtelua tavalliseen.

Tyylikkään peliasun kokoaminen ei tunnu tässä maassa olevan helppoa, ja vastaavasti mainoksilla rätin pilaaminen on äärimmäisen helppoa. Taloudellisessa mielessä jopa houkuttelevaa. Espoon Blues on kirjaimellisesti onnistunut luomaan nahkansa tälle kaudelle tyylillä ja vähillä mainoksilla, vaikka seura ei enää rahassa kylvekään. Puolen Suomen Kärpät taas jaksaa vuodesta toiseen hengästyttää kertakaikkisen tökeröllä joulukuusellaan.

On yksi asia laittaa pelipaitaan mainoksia. Kokonaan toinen asia on harmonisoida värimaailma ja asetella mainokset kokonaisuutta tukevalla tavalla. Monimutkaisen asiasta tekee vasta se, että osa yhteistyökumppaneista haluaa ehdoin tahdoin korostaa omaa värimaailmaansa. Pelicansin väreille myrkkyä ovat etenkin punainen, keltainen ja vihreä. Lopulta tämä vaatimus ampuu usein grogilasin korkuisen lämärin suoraan omaan nilkkaan, kun sateenkaarivärjätystä paidasta ei yksikään mainos erotu positiivisella tavalla (kts. jälleen kohta Kärpät).

Musta lauantaiasu antaa hieman enemmän anteeksi, mutta halutessaan siitäkin saisi Kärppien kaltaisen sunnuntai-aamun oksennuksen. Järki on kuitenkin pysynyt mukana suunnitteluvaiheessa sekä Pelicansilla että muutamilla paikallisilla yrityksillä.

Näillä yrityksillä on iso vaikutus siihen, että joukkue pelaa lauantaisin SM-liigan tyylikkäimmässä peliasussa. Putkivalmistaja Uponorin ryhdikkäät hartiamainokset ja Lahti Energian takahelma ovat jo tuttu osa Pelicansin pelipaitaa. Näitä on täydennetty selkäpuolen, niskan ja käsivarsien pienemmillä mainoksilla, joissa esiintyvät ainakin:

Firecon : valmistaa sprinklereitä
Iskuasfaltti :
yllättäen asfaltointia, Tuusulasta
LemKem :
tarvikkeita valaistukseen ja puhtaanapitoon
NCC :
kaikkea sellaista missä on neljä seinää ja katto
Novart
:
Keittiökalusteita Nastolasta
Oululainen :
Reissumies ja muut tuotteet pitävät lätkäjätkänkin tiellä
Raute
: raudanlujaa nastolalaista metsäteollisuuden konetekniikkaa
SEW Eurodrive : vaihdemoottoreita ja taajuusmuuttajia, eli voimaa koneisiin
Uusi Lahti : umpilahtelainen paikallislehti vuosikymmenten kokemuksella

Noin, siinä on näkyvyyttä teille, olette sen ansainneet. Kiitos, että ette ole pilanneet SM-liigan hienointa pelipaitaa.

Asun tyylikkyyttä voit tarkastella vielä lähemmin We're Gonna Win -blogin mainiosta kuvasarjasta. Livenä seuraavan kerran helmikuun 23. päivä kotiottelussa Kärppiä vastaan.

Mites on Rammer, raaskisitteko luopua tuosta hirveästä valkoisesta pohjasta?